maanantai 7. tammikuuta 2013

What you gonna do when they come for you?

Koulun jatkumisen kunniaksi haluan jakaa teidän kanssa tämän Justimuksen poikien väsäämän pätkän, joka mun mielestä pitäis näyttää opetusmielessä ihan jokaiselle ala- ja yläastelaiselle kuin myös toisen asteen opiskelijoille jossain koulukiusaamisbriiffissä.



Että ei ollu kovat pojat niin kovia kun luulis. Oikeestihan, jos tolla tavalla vähä kumauttais kiusaajiaan, niin ne kävis hyvin äkkiä päälle, mut pointti tossa on mun nähdäkseni se, että ihan kaikki kiusaajat on henkisesti just tommosia itkupillejä. Ne vaan kätkee kaikki tunteensa just sillä ilkeällä ja julmalla kiusaamisella ja toisen elämän pilaamisella. Ne haluaa purkaa patoutumansa pienempiinsä ja heikompiinsa ja/tai sellaisiin, joista huokuu parempi itsetunto ja varmuus. Näistä kummastakaan ominaisuudesta heillä itsellä ei ole tietoakaan.

Toinen pointti tossa pätkässä on se, että paras tapa estää kiusaaminen on yksinkertaisesti olla välittämättä, niin eiköhän se kiusaaminen siitä lopu. Jos se kuitenkin vaan jatkuu, uhataan väkivallalla ja kaikkee (videossa Samilla & Juholla on vesipyssyt ja ne uhkaa ottaa Haribot väkisin Jooselta), niin sitten annetaan vastalause, mieluiten sanallisesti, ja sitä toi Joosen kevyt humautus mun mielestä edusti. Väkivallalla kun ei olla tähänkään asti mitään ratkottu.

Tää opetusvideoidea pläjähti mun mieleeni täs yks päivä, enkä ajatellut sitä tänne kyllä koskaan pistää. Kuitenki luettuani pitkästä aikaa kokemuksia koulukiusaamisesta suutuin taas kaikkien niiden kiusattujen puolesta, ja halusin jakaa tän videon ja samalla mun mielipiteeni asiasta ei-niin-aggressiivisesti kuin oikeasti haluaisin.

PS. Let's Fake It-Jenni, tuhannet kiitokset tästä! Sanoit ääneen kaiken sen, mikä mun päässä tällä hetkellä kuohuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti